Villkor
Allmänna villkor gällande tjänster för privatperson och företag.
I den mån inte annat skriftligen anges i ett avtal mellan dig och Broomy AB (org. nr. 559252-3202) (”Broomy”) gäller följande allmänna villkor.
Tjänster
Vi erbjuder tjänster som utförs på ett professionellt och fackmannamässigt sätt. Tjänster kan utgöras av städning, fönsterputs, trädgårdsarbete och flytt samt annat arbete som vi kommer överens med dig om. Alla tjänster utförs vid de servicetillfällen som vi kommer överens med dig om.
Pris för tjänster och betalning
Du kan köpa tjänster från oss, som enstaka servicetillfällen, på löpande avtal eller som abonnemang (exempelvis veckostädning). Vidare kan du även köpa presentkort och produkter.
Du betalar oss för tjänster och produkter enligt gällande priser. Alla priser för privatperson är inklusive mervärdesmoms om inget annat anges. Alla priser som presenteras för företag (juridisk person) är exklusive mervärdesmoms om inget annat anges. Vid eventuell prisjustering kommer vi meddela dig detta skriftligen senast 1 månad i förväg. Du kan alltid hitta gällande priser på broomy.se eller genom att kontakta oss.
Om du har ett abonnemangsavtal (exempelvis veckostädning) betalas den månadsavgiften från och med den månad tjänster aktiveras. Tjänster anses aktiveras vid det första bokade servicetillfället.
Enstaka tjänster faktureras efter avslutat arbete samma månad.
Du kommer att få en specificerad faktura från oss. Betalning ska ske senast på den förfallodag som anges på fakturan, normalt 15 dagar. Skulle du betala efter förfallodagen tar vi ut dröjsmålsränta enligt räntelagen och andra avgifter såsom påminnelseavgifter kan tillkomma.
Vi erbjuder skattereduktion (RUT-avdrag) för hushållsarbete enligt vid var tid gällande regler. Om Skatteverket inte godkänner ditt avdrag, exempelvis på grund av att du inte är berättigad till skattereduktion eller för att du har utnyttjat hela skattereduktionen, kommer vi skicka en faktura avseende det.
Ångerrätt enligt lag
Enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler så kan privatperson inom 14 dagar från det att du ingick avtal ångra detta utan att ange något skäl och därmed säga upp avtalet genom att meddela oss det.
Om du begär att servicetillfället ska utföras under ångerfristen förverkas ångerrätten och du ska betala det avtalade priset.
Om du har begärt att ett servicetillfälle ska utföras under ångerfristen och enbart en del av servicetillfället utförts innan utövande av ångerrätten ska du betala en proportionell andel av det avtalade priset.
Om du ångrar dig ska du meddela Broomy detta genom att kontakta oss skriftligen via adress Prästavägen 12, 224 80, Lund, eller genom e-mail till kontakt@broomy.se, att du ångrar köpet, inom ångerfristen.
Vi återbetalar alla betalningar vi mottagit från dig utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter att vi blev informerade om ditt beslut att ångra din beställning inom ångerfristen.
Ombokning/avbokning om du köper enstaka servicetillfällen eller löpande avtal om tjänster
Om du köper enstaka tjänster eller ingått löpande avtal om tjänster får du omboka/avboka servicetillfälle på följande villkor;
a) Ombokning/avbokning. Om du meddelar Broomy AB minst 5 arbetsdagar i förväg, betalar du inte för servicetillfället.
b) Ombokning. Om du meddelar Broomy AB mindre än 5 arbetsdagar i förväg, får du betala 12,5 % av kostnaden för servicetillfället. Notera att detta är innan rutavdrag.
c) Avbokning. Om du meddelar Broomy AB mindre än 5 arbetsdagar i förväg, får du betala 25 % av kostnaden för servicetillfället. Notera att detta är innan rutavdrag.
Vi tillhandahåller utvalda tjänster vid undantag även på röda dagar och våra vanliga omboknings-/avbokningsregler i punkt 4.1 gäller.
Ombokning/avbokning om du abonnerar på tjänster (sk. veckostädning)
Om du abonnerar på våra tjänster får du omboka/avboka servicetillfälle på följande villkor;
a) Ombokning/avbokning. Om du meddelar Broomy minst 5 arbetsdagar i förväg flyttas timmarna i detta fall till din timbank och kan användas vid ett annat tillfälle. Du kan maximalt spara upp till tre (3) avtalade städtillfällen i timbanken.
b) Avbokning. Om du meddelar Broomy mindre än 5 arbetsdagar i förväg, får du betala 25 % av kostnaden för servicetillfället. Notera att detta är innan rutavdrag.
c) Ombokning. Om du meddelar Broomy mindre än 5 arbetsdagar i förväg, får du betala 12,5 % av kostnaden för servicetillfället. Notera att detta är innan rutavdrag.
Vi tillhandahåller utvalda abonnerade tjänster vid undantag även på röda dagar och våra vanliga omboknings-/avbokningsregler i punkt 5.1 gäller.
Om du har fått skattereduktion vid köp av timmarna i timbanken måste du utnyttja timmarna i timbanken för tjänster som omfattas av skattereduktion.
Utebliven eller felaktigt utförd tjänst
Vid köp av enstaka tjänster där vi av olika anledningar inte utfört tjänsten, och vi inte är överens om att utföra den på en annan dag, behöver du inte betala för servicetillfället.
Om du har ett abonnemang (exempelvis veckostädning) och vi inte utför tjänsten och om vi inte kommer överens om att vi ska utföra den på en annan dag, förs servicetillfället över till din timbank.
Om du tycker att vi har utfört tjänster fel eller bristfälligt ska du kontakta oss snarast. Vi tillämpar gällande konsumentlagstiftning och åtgärdar fel och brister i utförda tjänster så snart som möjligt.
För företag (juridisk person) ansvarar kunden för att omgående underrätta Broomy AB om Kunden anser att det föreligger fel i överenskomna tjänster. Underlåter kunden att meddela sådant fel omgående, kan kunden inte rikta ersättningskrav mot Broomy AB för den skada som uppkommit på grund av sådan utebliven underrättelse.
Befrielsegrund
Broomy har ingen ersättningsskyldighet eller annat ansvar om Broomy kan visa att fel eller dröjsmål beror på omständighet utanför Broomy kontroll och som Broomy inte skäligen kunde förutse då avtalet träffades eller när tjänster utfördes och vars följder Broomy inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Ansvar
Vi åtar oss att ha en ansvarsförsäkring som täcker person- och sakskada som orsakas av vår personal.
Vi åtar oss att utföra det överenskomna uppdraget med omsorg, iaktta lag eller annan författning samt i övrigt iaktta etiska normer och god sed.
Vi svarar inte för skada eller förlust i näringsverksamhet.
Avtalstid och uppsägning
Dessa allmänna villkor gäller från och med att du har godkänt dem, och löper tills vidare så länge som avtalet är giltigt.
Överenskommelse om enstaka servicetillfällen gäller tills vidare utan bindningstid och kan sägas upp av båda parter till upphörande med omedelbar verkan. Vad gäller servicetillfällen som är inbokade efter att avtalet upphört att gälla är du bunden av omboknings-/avbokningsreglerna under punkt ‘Ombokning/avbokning om du köper enstaka servicetillfällen eller löpande avtal om tjänster’ och övriga tillämpliga bestämmelser i dessa villkor och avtalet.
Abonnemang (exempelvis veckostädning) gäller tills vidare med uppsägningsrätt för bägge parter. Om uppsägning sker före den 15:e i en månad upphör abonnemanget att gälla den sista dagen i innevarande månad. (Ett förtydligande exempel: om uppsägning sker den 14 januari så upphör abonnemanget att gälla den 31 januari.) Om uppsägning sker den 15:e eller senare i en månad upphör abonnemanget att gälla den sista dagen i efterföljande månad. (Ett förtydligande exempel: om uppsägning sker den 15 januari så upphör abonnemanget den 28 (eller vid skottår den 29) februari). Vad gäller servicetillfällen som finns i timbanken efter att abonnemanget upphört är kunden bunden av omboknings/avbokningsreglerna i ‘Ombokning/avbokning om du abonnerar på tjänster (sk. veckostädning)’.
Vi har rätt att om särskilda skäl föreligger, med omedelbar verkan, säga upp avtalet eller låta bli att utföra tjänster hos dig. Särskilda skäl kan vara att: arbetsmiljön för vår personal i ditt hem eller kontor är undermålig eller ohälsosam. Samarbetet mellan dig och vår personal inte fungerar, eller att du inte betalar faktura trots påminnelse.
Övrigt
Du äger inte rätt att utan Broomys skriftliga samtycke överlåta dina rättigheter och skyldigheter enligt dessa villkor.
Broomy äger rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina skyldigheter.
Meddela oss omedelbart om du ändrar adress, telefonnummer, portkod eller larmnummer, eller andra uppgifter vi behöver för att utföra avtalade tjänster.
Du kan alltid kontakta oss skriftligen på adress Prästavägen 12, 224 80, Lund eller via email kontakt@broomy.se
Behandling av personuppgifter
Inom ramen för vår verksamhet behandlar vi personuppgifter om dig och andra som tar del av våra tjänster. Genom att ingå avtal med Broomy förstår du att vi behandlar personuppgifter enligt vad som följer i vår persondatapolicy som utgör en integrerad del av dessa villkor. Du kan läsa vår integritetspolicy på broomy.se/persondatapolicy
Tvist
Tvister i anledning av detta avtal ska avgöras slutligt enligt Sydsvenska Industri- och Handelskammarens skiljedomsregler, varvid reglerna om förenklat skiljeförfarande ska tillämpas. Skiljeförfarandets säte ska vara Malmö.
Konsument har dock rätt att väcka talan vid rätten i den ort där konsumenten har sin hemvist i enlighet med 18 kap. 8a § rättegångsbalken.
Sekretess
Handlingar eller uppgifter som berör tjänsteuppdraget så som koder, nycklar eller andra för kunden känsliga uppgifter, får inte av utan kundens medgivande utelämnas, visas eller återges till tredje man i annan mån än vad som krävs för uppdragets genomförande.
Ändringar i avtal
Utöver vår rätt att ändra priserna har vi också rätt att ändra dessa allmänna villkor. Du kan alltid hitta gällande villkor på broomy.se/villkor eller erhålla dem genom att kontakta oss.